Sebagai insan guru yang memahami kanak-kanak
prasekolah, adalah perlu guru prasekolah merancang beberapa perkara yang perlu
dititikberatkan bagi program transisi antaranya:-
i)
menyediakan
profil peribadi, rekod berkaitan perkembangan kanak-kanak serta latar belakang pencapaian pembelajaran mereka
di prasekolah. Tugas guru juga termasuk
mengenalpasti kanak-kanak berkeperluan khas yang bermasalah dalam pembelajaran.
ii)
menyediakan dan mendedahkan
pengalaman sebenar kepada kanak-kanak tentang
suasana persekitaran di sekolah rendah (di Tahun Satu).
iii) membuat lawatan ke sekolah yang akan menerima kanak-kanak ke Tahun Satu.
iv) bekerjasama atau berbincang dengan guru Tahun Satu
v) mengetahui sukatan pelajaran Tahun Satu.
iii) membuat lawatan ke sekolah yang akan menerima kanak-kanak ke Tahun Satu.
iv) bekerjasama atau berbincang dengan guru Tahun Satu
v) mengetahui sukatan pelajaran Tahun Satu.
vi) memberi penerangan yang
jelas kepada kanak-kanak tentang perubahan rutin pembelajaran di prasekolah dan
pembelajaran di Tahun Satu.
vii) guru prasekolah memahami iklim dan budaya sekolah di Tahun Satu.
viii) menyediakan murid dengan kemahiran asas sosialisasi, sosio-emosi dan psikologi
vii) guru prasekolah memahami iklim dan budaya sekolah di Tahun Satu.
viii) menyediakan murid dengan kemahiran asas sosialisasi, sosio-emosi dan psikologi
No comments:
Post a Comment