Kementerian Pendidikan Malaysia
(2003), dalam menghuraikan kurikulum prasekolah menyatakan bahawa pentaksiran
dan penilaian perkembangan kanak-kanak prasekolah adalah sebahagian daripada
proses pengajaran dan pembelajaran yang perlu dijalankan secara berterusan.
Selain bertujuan mengenal pasti pelbagai kecerdasan dan potensi untuk diberi
pengukuhan dan dipertingkatkan di dalam kesemua domain- domain kognitif,
afektif dan psikomotor, penilaian tersebut juga memberi maklumat untuk menentukan
pencapaian sesuatu objektif dan hala tuju pengajaran dan pembelajaran.
Disamping itu, dengan membandingkan
perkembangan kanak-kanak mengikut tahap yang seharusnya patut dicapai pada
peringkat-peringkat tertentu mengikut umur membolehkan guru, memilih dan
merancang pengalaman pembelajaran yang bersesuaian dengan keperluan
kanak-kanak. Proses pemerhatian, mengenal pasti, mengumpul dan menganalisis
rekod perkembangan kanak-kanak membolehkan guru memahami perkembangan serta
kemajuan pembelajaran kanak-kanak.
Dari sisi yang lain, pengetahuan
yang terhad dalam aspek pentaksiran dan penilaian perkembangan kanak–kanak perlu
didalami dan difahami oleh guru prasekolah bukan sekadar berunsurkan teori dan
mengetepikan ataupun memperlekehkan pengaplikasian teori. Bakal guru perlu
diberi pendedahan kepada input yang dapat merealisasikan matlamat pelaksanaan
penilaian. Kanak–kanak mempunyai repertoir tingkah laku yang terhad bagi
dinilai. Justeru, guru perlu didedahkan kepada pelbagai alat pentaksiran
pemerhatian daripada segi teori dan pratikal seperti rekod anekdot dapat
menjamin bakal guru benar-benar faham bentuk penilaian yang perlu dijalankan di
peringkat prasekolah dan tidak mengambil jalan mudah dengan menggunakan ujian-ujian yang hanya menguji perkembangan
kognitif kanak–kanak (Saayah Abu, Siti Saleha Samsuri & Surayah Zaidon, 2006).
Kesimpulannya,
pentaksiran dan penilaian pendidikan awal kanak-kanak seharusnya dilakukan
sebaik mungkin untuk memastikan perkembangan dan potensi kanak-kanak boleh
dikembangkan dan digilap. Sikap “ambil mudah” dan “melepaskan batuk ditangga”
seharusnya dikikis. Ini kerana peringkat pendidikan awal kanak-kanak merupakan
akar kepada perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak. Jika tersilap langkah
pada peringkat akar, akibatnya akan musnahlah generasi dan masa depan negara.
Ekoran itu, portfolio kanak-kanak Prasekolah dilihat
sebagai satu dokumentasi penting yang dapat menceritakan dan memerihalkan
perkembangan kanak-kanak sepanjang mengikuti program prasekolah. Oleh sebab itu
portfolio seharusnya digunakan sepenuhnya dalam menilai perkembangan yang
dialami oleh kanak-kanak. Namun, jika pelaksanaannya sekadar sebagai satu fail
untuk mengumpul hasil kerja kanak-kanak. Ini merupakan satu kerugian yang besar
bukan sahaja kepada kanak-kanak tetapi juga keseluruhan pelaksanaan program
prasekolah. Pelaksanaan portfolio yang bertepatan adalah penting bagi menjamin
perkembangan kanak-kanak dinilai dengan berkesan dan dapat membantu
perkembangan kanak-kanak.
Thank you for your Notes. it really helps me to do some revision. wish me luck on my exam soon.
ReplyDelete#Sem12OUM