“It is an
investigation of a subject in the real world of children. A topic for
investigation must be something that the children can readily find in their
here and now world” (Nor
A’shikin Che Kassim, 2010).
Pendekatan
projek menekankan penyelidikan dan penerokaan berdasarkan inisiatif kanak-kanak
dalam pembelajaran. Kemahiran dan konsep yang akan dikuasai oleh kanak-kanak
adalah pembinaan pengetahuan dan pengalaman pembelajaran. Pegangan pendekatan
ini dipengaruhi teori konstruktivis. Pembelajaran kemahiran yang diperolehi
menerusi pengetahuan yang dibina oleh kanak-kanak adalah mengikut inisiatif dan
minat kanak-kanak. Kanak-kanak membina pengetahuan menerusi penyelesaian
masalah yang perlu menerusi pengalaman.
Menurut
Bustam Kamri dan Putri Zabariah (2006), pendekatan ini ditentukan oleh guru
atau inisiatif murid. Penyelidikan yang mendalam berfokuskan topik yang dipilih
bagi mendapatkan jawapan kepada soalan yang dikemukakan oleh murid-murid. Halatuju
pembelajaran mengikut minat murid dan guru adalah sebagai pemudahcara ataupun
pembimbing.
Pendekatan
projek boleh dijalankan dalam jangka masa pendek dan panjang. Jangka masa itu
diperlukan kerana setiap topik yang dipilih akan dikaji secara mendalam.
Perincian sesuatu perkara yang dikaji adalah berkaitan dengan topik. Guru boleh
memberhentikan aktiviti pembelajaran dan menyambung semula pada waktu
pembelajaran akan datang. Aktiviti projek untuk jangka masa panjang melibatkan
sesuatu rancangan jangka panjang. Guru sebagai pemudahcara membantu murid untuk
memberi pandangan sama ada sesuatu perancangan pada projek perlu memakan masa
yang panjang atau pendek.
Katz
dan Chard (1998) telah menyarankan Pendekatan Projek atau Project Approach
boleh dijalankan berdasarkan Model Tiga Fasa seperti berikut:
i.
Fasa 1
– Memulakan projek (Getting Started)
ii.
Fasa 2 – Mengembangkan projek (Developing the project)
iii.
Fasa 3 – Membuat laporan dan meraikan
penamatan projek (Concluding the project
& Celebrating the Learning)
Sehubungan
dengan itu, Lim Keat Heng dan Awang Salleh (2012) menyatakan bahawa Pendekatan
Projek sebenarnya sangat sesuai digunakan bersama-sama dengan
pendekatan-pendekatan lain yang diamalkan di prasekolah seperti Belajar Melalui
Bermain, Bertema, Bersepadu dan Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
(TMK).
Sekiranya
Pendekatan Projek ini dilaksanakan secara bersepadu dengan
pendekatan-pendekatan yang disebutkan diatas, maka guru boleh membekalkan
pembelajaran melalui pengalaman (experiential
learning), pembelajaran dalam konteks yang sebenar (contextual learning), penyelesaian masalah (problem solving), pemikiran kreatif (creative thinking) dan bekerjasama dalam kumpulan (cooperative learning). Ini akan
menjadikan pengalaman belajar kanak-kanak itu lebih menarik dan bermakna.
No comments:
Post a Comment