KESUKARAN berinteraksi dan berkomunikasi serta perlakuan yang terhad dan berulang bagaikan berada di dunia mereka sendiri membuatkan kanak-kanak autisme tidak dapat menjalani kehidupan seperti kanak-kanak normal lain.
Simptom autisme selalunya dapat dikesan seawal usia tiga tahun apabila ibu bapa dapat merasai kelainan pada anak mereka yang sukar memberi tumpuan terhadap sesuatu perkara.
Tidak suka bersosial, bercakap dalam nada yang pelik, tidak boleh duduk diam dan tidak mahu bertentang mata merupakan antara simptom masalah ini.
Dianggarkan satu daripada 600 kanak-kanak Malaysia menghadapinya dan statistik menunjukkan kira-kira 47,000 penduduk negara ini mengalami masalah autisme.
Daripada jumlah tersebut, empat atau lima orang bagi setiap 10,000 pesakit mengalami autisme tulen yang menyebabkan mereka kehilangan keupayaan memahami keadaan sekeliling kecuali diri sendiri.
Sehubungan itu, kanak-kanak autisme ini perlu dibantu dalam menjalani kehidupan yang lebih baik seperti manusia normal yang lain.
Sebagai tanda sokongan terhadapi usaha itu, pusat beli-belah terkenal, Suria KLCC buat tahun ke tiga berturut-turut melancarkan Kempen Hari Ungu (Purple Day).
Kempen yang dianjurkan untuk meningkatkan kesedaran mengenai autisme dilancarkan baru-baru ini oleh Pengarah Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga Kementerian Kesihatan Malaysia, Toh Puan Dr. Safurah Jaafar.
Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Suria KLCC, Andrew Brien, berkata, kempen tersebut juga bertujuan mengumpul dana untuk disalurkan kepada Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (Nasom).
"Tahun lalu kami berjaya mengumpul lebih RM150,000 dan tahun ini sasaran kami ialah RM200,000 bagi membantu lebih ramai lagi individu autisme dan keluarga mereka.
"Kami amat teruja dan menyeru semua rakyat Malaysia menyertai kempen ini bagi membantu kanak-kanak autisme ini," kata
Sepanjang kempen berlangsung dari 20 sehingga 30 September lalu pelbagai aktiviti telah diadakan seperti jualan baju T hasil karya kanak-kanak autisme, beg tote hiasan telefon bimbit, cawan dan patung edisi terhad.
Selain itu, terdapat beberapa kedai dan restoran terpilih di dalam pusat membeli-belah Suria KLCC turut menyokong kempen Hari Unggu 2012 di mana dalam setiap pembelian di tempat tersebut sebahagiannya disumbangkan kepada Nasom.
Lebih membanggakan, kempen ini telah menerima anugerah emas dari International Council of Shopping Centres (ICSC) di World Retail Real Estate Summit dalam ketagori pemasaran kemasyarakatan baru-baru ini.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20121004/ke_02/Hari-Ungu-anak-autisme#ixzz28Q5IhWQm
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment