Kuala Lumpur: Tujuh puluh peratus guru Bahasa Inggeris gagal
menguasai bahasa itu dengan fasih berdasarkan ujian Cambridge Placement Test
(CPT), tahun lalu.
Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Mary Yap Kain Ching, berkata guru terbabit
perlu meningkatkan penguasaan kerana tahap kefasihan yang rendah menyukarkan
mereka mendidik pelajar untuk cemerlang dalam subjek berkenaan.
Hanya 30 peratus guru Bahasa Inggeris yang menyertai CPT
mencapai tahap fasih, katanya pada sidang media selepas merasmikan Program
Kepemimpinan Untuk Pelajar Pintar anjuran Yayasan Pintar, di sini semalam.
Kain Ching bagaimanapun tidak menyatakan jumlah sebenar guru subjek itu yang
mengikuti CPT, peperiksaan yang turut tersenarai dalam Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025. Tahun ini, seramai 70,0000 guru opsyen
Bahasa Inggeris diuji tahap kefasihan mereka.
Tingkat tahap kefasihan
Beliau berkata, kementerian sudah meminta semua guru yang gagal menguasai
bahasa itu supaya berusaha meningkatkan tahap kefasihan mereka.
Katanya, ia penting untuk meningkatkan pencapaian pelajar mereka termasuk
persediaan ke arah merealisasikan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris dalam
Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2016.
Mengenai kaedah berkesan untuk meningkatkan penguasaan guru menggunakan bahasa
itu, beliau berkata, ia termasuk melaksanakan amalan baik yang pernah dijalankan
sebelum ini seperti hari berbahasa Inggeris dan minggu bahasa Inggeris.
Selain itu, sebelum perhimpunan harian bermula, guru terbabit boleh
menyampaikan syarahan atau membuat persembahan drama menggunakan bahasa itu.
Mereka juga boleh menubuhkan Kelab Bahasa Inggeris yang menggunakan sepenuhnya
bahasa berkenaan sebagai perantara dalam semua kegiatan, katanya.
Mengenai desakan berterusan pihak tertentu supaya sekolah vernakular
dimansuhkan, Kain Ching berkata, sekolah jenis itu juga sebahagian sistem
pendidikan negara dan termasuk dalam pelaksanaan PPPM 2013-2025.
Kemuka cadangan
Katanya, setiap kumpulan atau individu berhak mengemukakan cadangan, namun ia perlu disusuli analisis sama ada sesuai dengan dasar ditetapkan kerajaan atau sebaliknya.
Seperti saya tegaskan sebelum ini, pendidikan tidak seharusnya dipolitikkan
kerana ia menyukarkan kita melahirkan modal insan cemerlang menerusi sistem
pendidikan berkualiti, katanya.
:) Berita Harian 15 Jun 2013
No comments:
Post a Comment