"Pendidikan
di Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan ke arah memperkembang lagi
potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang
seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara".
Pernyataan
falsafah ini menegaskan bahawa sistem pendidikan negara memberi penekanan
kepada perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu ke arah
melahirkan insan yang baik, berdasarkan kepercayaan, keyakinan serta kepatuhan
kepada Tuhan. Ini bermakna Falsafah Pendidikan Negera berhasrat untuk
melahirkan insan yang berpegang teguh kepada agama.
Berpandukan
kepada Falsafah Pendidikan Negara, matlamat pendidikan ialah ke arah melahirkan
insan yang baik dan sempurna. Insan yang baik yakni secara automatis menjadi
warganegara Malaysia yang baik. Mereka ini hendaklah memiliki serta menghayati
ciri-ciri yang berikut:
_
percaya dan patuh kepada Tuhan;
_
berilmu pengetahuan;
_
berakhlak mulia;
_
bertanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama dan negara;
_
berbakti dan memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara;
_
memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu.
No comments:
Post a Comment