Tuesday, October 16, 2012

Kanser & Kawan

Banyakkan artikel yang saya uploadkan pada hari ini di dalam blog AkuAnakIban. Entahlah, terlalu banyak cerita di sepanjang jalan hidup ini. Kata orang "banyak udang, banyak kuah. banyak orang, banyak juga tingkah". 

Tidak terasa diri kini sudah menjangkau umur yang dikira sebagai cukup matang. Namun begitu, ramai juga orang yang ditemui. Menjadi kawan, teman dan sahabat. 

Pada awal September 2012, saya dikejutkan dengan khabar seorang sahabat lama yang dimasukkan di ICU Hospital Miri. Sahabat ini disahkan menghidap kanser usus tahap 3. Terkejut saya! Selama ini dia sihat dan aktif selalu. Orangnya ceria dan sentiasa bersemangat.

Beberapa kali juga saya pergi melawat dan menemani sahabat tersebut di Hospital Umum Sarawak. Walaupun dalam keadaan sakit, sahabat ini sangat bersemangat dan macam tiada apa yang sedang berlaku dalam diri. Cuma keadaan dirinya yang nampak sangat susut berat badannya. Kasihan. 

"Tuhan, ampunkan dosa aku dan dosa kawan-kawan, sahabat-sahabatku dan semua orang yang aku sayang. Amen!!" 

No comments:

Post a Comment