Tuesday, October 16, 2012

Buah delima & kanser


Pandagan phytokimia buah delima mempunyai kesan anti-kanser bukanlah fakta baru. Telah terbukti dari pelbagai penyelidikan lebih sedekad ini bahawa selain kebaikan kesihatan dari buah delima (seperti melegakan radangan dan mengurangkan risiko sakit jantung) boleh menahan dan/atau merawat kanser.
Antara sifat anti-kanser yang telah dikaji ialah kanser prostate dan kanser payudara.
Buah delima kaya dengan flavanoid dan bahan lain seperti gallocetechins, pelargonidin, sitosterol dan asid ellagik. Kebanyakan bahan-bahan ini adalah antioksidan polyphenol serupa dengan yang didapati dalam buah-bauhan lain berwarna ungu kemerahan. bahan yang menarik perhatian buah delima ini ialah asid ellagic yang mempunyai sifat anti-radangan, anti-microb dan anti-kanser.
Asid Ellagik, yang menhalang atau mengawal infeksi bakteria dan serangan virus, sebagai bahan ellagitannin. Kompaun ini juga boleh merwat salmodellosis kerana sifat antimikrobnya. Dalam kajian 2005 “anticancer Research” menunjukkan kesan mengawal sel kanser prostat, paydara dan kolon, dalam “World Journal of gastroenterology” juga menunjukkan kesan yang sama pada sel cancer pankreas.

Apa yang tercatat di atas adalah hasil kajian zaman famasitukal yang memerlukan pembuktian siantifik. Dari seerah lagi kita dapati buah delima ini telah digunakan sebagai penawar bermcam penyakit dan amat sesuai untuk kaum wanita. Mengapa kita mesti bergantung pada kajian dan pembuktian saindifik sahaja, bacalah buku perubatan kesihatan yang berdasarkan alam semula jadi. Industri farmesutikal ini timbul zaman penindustrialian , iaitu hanya duar ratus tahun. Komplot “Big Pharma” ini adalah untuk meraih keuntungan dengn menghasilkan ubat dadah yang boleh dipaten dan menjana kekayaan. Big Pharma tidak akan menykong bahan alami kerana tidak boleh dipaten untuk mendapat royalti kekayaan.
Mengapa pelu lalui kemoterapi ? Kemoterapi membunuh semua sel maka pesakit akan mengalami kesan sampingan yang sangat teruk. Rasullullah sendiri tidak menggalakkan peubatan yang ada memberi kesan sampingan. Oleh itu saya mengajak anda agar berubah dan kembali ke ciptaan Allah swt untuk memulihkan sakit kita.
Sumber: http://mypenawar.wordpress.com/

No comments:

Post a Comment