Wednesday, October 24, 2012

Bukan Sekadar Buah: Anggur

Sedapnya buah anggur
Teringat zaman kecil-kecil dahulu. Tinggal jauh di pendalaman. Jarang pergi ke pekan atau bandar. Sekali-sekala kalau pergi ke pekan Niah atau ke bandar Miri / Bintulu akan membuat diri seperti orang yang hilang arah. Semua benda nampak cantik, menarik dan kalau boleh semua nak dibeli. Nasib baiklah, ayah seorang ayah yang sangat perihatin. Hingga sekarang, AYAH merupakan sumber inspirasi diri. Tidak pernah mengelu, tidak pernah mengatakan TIDAK. USAHA itu penting kata ayah...

Kenapa pula entry kali ini saya tulis pasal buah anggur? Kanak-kanak sebaya dan sezaman dengan saya pasti tahukan... Dahulu, harga buah anggur ini punyalah mahal. Macam nak beli emas. Tapi kerana anak, ayah belikan untuk kami adik-beradik. Bila balik ke kampung saya dan adik-beradik bercerita. Bercerita dengan kawan-kawan. Mereka apa lagi.!! Terngaga!! Tapi sekarang semua boleh di rasa. 

Tiada istilah di pendalaman. Kalau jauh pun dari pekan atau bandar cuma beberapa minit atau jam sahaja. Oleh sebab itu, kanak-kanak zaman sekarang lebih advance berbanding  kanak-kanak zaman dahulu.

No comments:

Post a Comment