Tuesday, July 17, 2012

Sahabat

Entahlah... Kenapa pula kali ini saya terfikir untuk menulis pasal persahabatan. Adakah kerana hati dan mood saya ketika ini turut dipengaruhi erti sahabat itu sendiri? Atau saya sendiri sangat rindu terhadap sahabat yang betul-betul faham diri ini? Sukar rasanya hendak diungkapkan. 

Rasanya, seumur hidup ini saya hanya ada beberapa orang sahabat. Pertama, semasa saya masih belajar di sekolah menengah. Mathew Menggu namanya. Ketika itu saya dan rakan akan berkongsi semua benda. Semua benda! Hidup di asrama cukup mudah dengan adanya sahabat ini. Apa sahaja kami buat berdua. Hahahaha...lucu pula rasanya bila teringat. Saya tak makan ke dewan dia pun tidak. Pendek kata semualah berkongsi. Tapi jangan pula salah anggap nope semualah. Takkan kongsi benda yang tak boleh dikongsi...kan. Lu fikirlah sendiri.
Erti Sahabat
Kedua, masa saya di Tingkatan 6. Ada seorang sahabat. Rano Saba namanya. Saya ketua pengawas. Dia penolong saya. Menjaga asrama Tingkatan 1. Macam-macam juga cerita lucu diantara kami. 

Ketiga, masa di Universiti. Ada dua orang sahabat sebenarnya. Seorang berasal dari Kapit. Seorang berasal dari Skrang, Betong. Semua benda juga kami buat bersama. Buat assignment bersama. Menasihati diantara satu sama lain kalau dilihat melakukan kerja yang salah. Perrhhhh..rindu pada kamu berdua Anselm Emang dan Dick Lembang Dugun. Tapi sekarang masing-masing membawa hal sendiri mengikut periuk nasi. 

Yang ke-4, selepas tamat zaman belajar. Zaman bekerja pula mengambil alih. Di zaman ini saya dipertemukan dengan seorang rakan di sebuah sekolah menengah (SMK Balai Ringin). Cikgu Christie Minggu @ Igat atau saya gelarkan dia Wan = Tuan. Dari scene bejabat tangan dan berkenalan membawa kami berkongsi flat. Kemudian saya dibawa balik ke rumah parent dia. Sejak itu hubungan baik saya dengan parents dia bermula sehingga saya di anggap sebagai anak. Saya mula selesa dengan keluarga ini. Hubungan kami rapat. Saya anggap dia sebagai adik walaupun dia dah ada anak 3 berbanding saya yang belum ada. Sebabnye saya lahir 30 Mac dan dia lahir pada 5 Jun... Dan hubungan persahabatan ini telah kami lalui bersama dengan pelbagai mood. Ada kala terasa, adakala gembira, adakala rindu, adakala terlupa / tersisih, bermacam-macam ceritera. 

Hahahaha....tak ramai kan sahabat saya. Kalau diconggak dengan jari hanya beberapa orang je. Hanya 5 orang. Yang lain tu saya lebih selesa menggelarkan kalian sebagai kawan. Sori kawan-kawan kalau terbaca blog ini. Bukannye apa...sebab kalian hanya sekejap-sekejap kemudian lost contacs. 

Saya sendiri mengharapkan, agar semua sahabat saya gembira dan berjaya walau dimana kalian berada. Saya sayang kalian. Sayang sangat-sangat....<3 U all


No comments:

Post a Comment