Thursday, July 19, 2012

Prasekolah Oh Prasekolah

Semalam saya diminta masuk ke kelas di sebuah prasekolah. Bahang kala kaki melangkah masuk memang menyebabkan saya terasa seram sejuk. Bukannya apa, saya sendiri berdebar-debar bagaimana saya nak kendalikan mereka nanti. Seramai 25 orang kanak-kanak sepatutnya. Tetapi yang hadir hanya 17 orang. Alamak, 17 orang itu pun saya terasa sangat sukar untuk kendalikan.  

Saya mula keliru. Adakah pilihan saya untuk memilih bidang prasekolah ini adalah pilihan yang tepat. Tapi bagi saya nak kendalikan kanak-kanak ini bukanlah satu masalah. Tapi perlukan masa untuk menyesuaikan diri. Bukan saya saja. Bahkan rakan-rakan guru perempuan pun menyatakan kekeliruan mereka dan kerisauan yang mula menggunung.

Malamnya pula saya berchatting dengan seorang kawan di FB. "Kamu janganlah risau. Saya yakin kamu boleh kendalikan kanak-kanak prasekolah itu. Saya lihat kamu suka pada kanak-kanak...." hahahahaha... saya tersenyum sendiri. Pada dasarnya memang begitu. Saya suka pada kanak-kanak. Suka melayan karenah kanak-kanak. Tetapi rasa itu berlainan apabila kendalikan anak orang lain.

Entahlah.... Saya harap saya dapat kendalikan kanak-kanak prasekolah ini dengan baik bila tiba saatnya nanti. "Sit and actions outside the boxes" Kata-kata yang dinyatakan En. Jaul Anak Bunyau dalam ceramahnya MENGGILAP PERMATA DI BELENTARA: PENGALAMAN DI SK ULU LUBAI LIMBANG. Yess... I Can.

No comments:

Post a Comment