Sunday, September 23, 2012

KidZania : Impian, Mimpi, Harapan & Cita-Cita

Pada hari ketiga benchmark, saya pergi ke KidZania (Pusat Karier Kanak-Kanak). Setelah segala urusan selesai di kaunter tiket dan pegawai jualan, saya dibenarkan masuk. Sebabnya, saya tidak membawa kana-kanak, syarat untuk masuk at least seorang kanak-kanak ada. Saya diiringi dua orang pemandu arah yang turut memberikan penerangan berkenaan semua isi KidZania. Berikut merupakan gambar yang saya sempat rakamkan berkenaan isi KidZania.
Papan Tanda Jalan / Laluan

KZ National Painting School

Dental Care

Kurlz Saloon
Gambar diatas merupakan sebahagian daripada pengisian di KidZania. Banyak lagi bahagian yang tidak saya muatnaik di sini. Personally, saya sangat setuju dengan pembangunan idea kreatif KidZania ini. Pengalaman yang dilalui kanak-kanak di sini secara tidak langsung memberi gambaran kepada kanak-kanak terhadap impian dan cita-cita. Pengetahuan dan pengalaman di sini sebenarnya akan tumbuh dan membesar bersama kanak-kanak tersebut.


Saya percaya, setiap kanak-kanak yang merasai sendiri pengalaman di sini pasti jelas akan gambaran impian mereka sendiri. Malahan mereka akan betul-betul jatuh cinta dengan impian yang disatukan dengan pengalaman di KidZania. 


Pendapat saya (tiada kaitan dengan sesiapa), ibu bapa, guru-guru dan kanak-kanak harus datang ke KidZania ini. Siramlah biji benih impian generasi masa depan, bajailah cita-cita anak watan, biar tumbuh dan mekar menjadi bunga kebangaan dunia, khasnya Malaysia. Chaiyok...Chaiyok KidZania. 

TQ, Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment