Sunday, September 30, 2012

Bajet Oh Bajet: Bajet 2013

Bagan Datoh: Bajet 2013 jauh lebih adil berbanding bajet bayangan pembangkang yang hanya menabur janji. Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata dakwaan kononnya bajet itu untuk pilihan raya adalah tuduhan berulang yang sering disuarakan setiap kali bajet dibentangkan kerajaan Barisan Nasional (BN).Katanya, hakikat sebenar Bajet 2013 adalah bajet paling seimbang dengan defisit hanya empat peratus daripada keseluruhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Berbanding bajet yang dibentangkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dibuat lebih awal, tetapi kurang penelitian.


Tidak praktikal 
Mereka cuba menabur janji yang tidak dapat dilaksanakan kerana tidak praktikal, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Potensi Tabika Kemas peringkat negeri di sini, semalam. 

Ahmad Zahid memberi contoh empat negeri dikuasai pembangkang gagal melaksanakan bajet yang dibentangkan di negeri masing-masing. Malah, manifesto pembangkang pada pilihan raya lalu juga tidak dilaksanakan kerana mereka beranggapan manifesto bukan perjanjian tetapi momokan meraih undi rakyat, katanya. 

Nilai sendiri 
Justeru, beliau mengajak rakyat menilai keprihatinan Perdana Menteri menyediakan Bajet 2013 hingga manfaatnya dirasai bermula golongan miskin tegar hingga ke peringkat perdagangan antarabangsa. 

Bajet ini memperlihatkan perimbangan atau susunan lapisan sosial dan lokaliti. Mereka yang berada di pedalaman juga diambil kira dengan pelbagai program pembangunan yang dilaksanakan, katanya.

Sumber: Berita Harian (30/9/2012)

No comments:

Post a Comment