Friday, June 22, 2012

Integriti

Semalam saya menghadiri satu seminar yang diberi nama SEMINAR INTEGRITI WARGA PENDIDIK anjuran IPG Kampus Batu Lintang dan IPG Kampus Tun Abdul Razak. Banyak input baru yang saya dapat dari seminar ini. Baru sedar selama ini saya silap. Kadang-kadang benda yang remeh pun sebenarnya menunjukkan integriti dalam diri kita. 

Ceramah bertajuk FALSAFAH DAN PRINSIP PELAN INTEGRITI NASIONAL oleh En Mohammad Diah Hj. Wahari (Pengarah Sektor awam, Institut Integriti Malaysia) cukup memberi saya input yang merujuk kepada perkara-perkara yang selama ini dianggap remeh. 

Menurut En Mohammad Diah, Reader Digest telah melakukan penyelidikan berkenaan Integriti terhadap beberapa buah negara di dunia. Tiga cara yang digunakan. Pertama ialah penyelidik telah memilih kawasan tumpuan orang ramai di Kuala Lumpur. Sekepal kertas di letakkan di tengah kesesekan itu. 2 jam diberikan tetapi dalam ramai-ramai itu tidak seorang pun mengambil dan membuang sekepal kertas itu ke tong sampah.

Cara kedua yang digunakan oleh Reader Digest ialah memerhatikan warga Kuala Lumpur di sebuah bangunan yang sesak juga. 2 jam juga diberikan untuk memerhatikan. Tidak seorang pun diantara pengunjung yang menahan pintu untuk orang yang mengekorinya. Malahan lebih teruk pintu tersebut dihempas tanpa memperdulikan orang dibelakang.

Cara yang ketiga ialah menggunakan telefon bimbit yang diletakkan di beberapa kawasan. Sebanyak 80 buah telefon bimbit yang ditinggalkan berapa yang dikembalikan? Siapa boleh teka? Jawapannya ialah 0/80....Walaupun penyelidik menelefon balik telefon yang ditinggalkan dan dijawab oleh orang yang menemui tetapi telefon tersebut tetap tidak dikembalikan.

Merenung balik kepada input yang saya perolehi ini memang banyak perkara remeh yang kita sering pandang remeh dan tidak ambil peduli. Sehinggalah kudis tersebut bernanah dan berbau..,Ishhh Ishhh teruk...


No comments:

Post a Comment