Saturday, July 6, 2013

Anugerah Juara Rentak Ruai 6 (AJaRR 6)

Anugerah Juara Rentak Ruai ke-6 akan berlangsung pada malam ini (6 Jun 2013) di Dewan SUarah Sibu. Seramai 12 finalis akan bertanding untuk merebut gelaran Juara Lagu, Lagu Popular 1, 2 & 3, Persembahan Terbaik & Vokal Terbaik.

Penyertaan untuk tahun ini memperlihatkan lebih ramai penyanyi baru. Hanya beberapa nama yang boleh dikira senior dalam industri muzik iban seperti Urai & Stevenson. Namun ada juga finalis yang bukan baru menyertai anugerah ini. Malahan ada yang pernah menang angerah Juara Lagu seperti Kumpulan Hevance, Angerah Persembahan Terbaik seperti Urai, Stevenson pernah memenangi lagu popular nombor 2 untuk lagu Telih Diati Berdarah Di Mata dan Hailey juga pernah memenangi lagu popular nombor 3 untuk lagu Semina Tinggal Janji.

Credit to: (foto) Cats FM Website
Berikut merupakan senarai finalis AJaRR Ke-6:
1. Taju Remaong
2. Gabriel Fairuz Louis (Artis Baru)
3. Hailey (Artis Baru)
4. Leena Ranez (Artis Baru)
5. Pelima Mathew (Artis Baru)
6. Ranee Pat (Artis Baru)
7. Stevenson
8. Hevance
9. Donny Lang (Artis Baru)
10. Lyssa (Artis Baru)
11. Louis Benet (Artis Baru)
12. Urai

Jika dilihat di atas kertas, secara peribadi saya menjangkakan lagu Genggam Jariku (Gabriel Fairuz Louis) dan lagu Telih diati dipangka janji (Stevenson) mempunyai kekuatan untuk memenangi JUara Lagu.

Namun demikian, dari segi populariti lagu saya melihat lagu Kumang (Hailey), Enggai betemu ditimbal berserara (Donny Lang), Bajik (Hevance), Enda Sanggup (Taju Remaong) dan Urai kemungkinan berpeluang menang untuk kategori lagu popular.

Disamping itu, ada juga beberapa buah lagu yang saya minat dan dikira turut mempunyai peluang memberikan persaingan sengit ialah lagu Sama Enggai Berserara (Louis Benet), Berdarah Dalam Hati (Leena Ranez), Cherita Pengerindu Tua (Lyssa) dan Ranee Pat.

Kali ini saya meramalkan, vokal terbaik kemungkinan boleh dirangkul oleh Stevenson, Urai, Hailey atau Leena Ranez berdasarkan mutu suara yang jelas, tinggi dan sedap didengar.

Apa-apa pun saya menjangkakan keputusan yang ditunggu oleh semua peminat industri lagu-lagu Iban bakal menyaksikan persaingan sengit kali ini.  

No comments:

Post a Comment