Friday, November 9, 2012

20, 000 guru mohon bertukar sekolah (balik ke tempat asal) bagi tahun 2012 untuk sesi 2013




MUHYIDDIN mencuba kebolehannya mencanting batik sambil 
diperhatikan Norainee (empat dari kanan) dan Mustapa 
(belakang, kanan) di Kota Bharu semalam.


KOTA BHARU - Kementerian Pelajaran menerima kira-kira 20,000 permohonan daripada guru-guru yang mahu berpindah ke sekolah di negeri asal masing-masing dan tempat lain pada tahun ini.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kementerian berkenaan sentiasa memberi perhatian terhadap permohonan tersebut namun ia tidak dapat diselesaikan dalam tempoh terdekat kerana jumlahnya terlalu banyak.
"Masalah yang kita hadapi adalah pemahaman mengenai pertukaran guru. Tahun ini sahaja kita dapat hampir 20,000 permohonan. Yang mahu balik ke Kelantan sahaja sebanyak 2,898 orang sedangkan yang memohon untuk keluar dari Kelantan hanya 130 orang.
"Tolong nasihat saya macam mana hendak selesaikan masalah ini. Setiap tahun 10,000 sehingga 20,000 permohonan untuk berpindah bukan sahaja hendak balik ke Kelantan, orang Johor juga hendak balik ke Johor, orang Sabah dan Sarawak bertanya kenapa mereka dihantar ke Semenanjung," katanya.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian semasa berucap pada Himpunan Guru Muda 1Malaysia di sini semalam.
Turut hadir isteri beliau, Puan Seri Norainee Abdul Rahman serta Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Sumber:
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=1109&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_10.htm

No comments:

Post a Comment